Ontwikkel Sekka Hinoki in lage ongeglazuurde potten zoals bijv. Japanse terracotta potten.
Verpot Sekka Hinoki bij voorkeur twee- tot vierjaalijks, bij voorkeur rond Mei, op het moment dat de boom tekenen van nieuwe groei vertoont. Als tweede optie kan de vroege herst, wanneer de temperatuur vermindert en er voldoende tijd voor de beworteling overblijft om zich op de winter voor te bereiden (6-8 weken).
Ontbloot de wortels nooit volledig. Laat voldoende van de wortelbal en de microriza aan de voet van de boom zitten.
Als grondmix wordt 3 delen Akadama, 1 deel Puimsteen en 1 deel Lavarots aanbevolen.
Plaats de boom na het verpotten op een lichte, niet te droge plek en bescherm hem tegen felle wind en vorst.
Tracht Sekka Hinoki in een vorstvrije ruimte te overwinteren. Boompjes die de winter vorstvrij hebben doorstaan, zullen eerder en sneller uitlopen dan bomen die aan vorst zijn blootgesteld.
De beste tijd om Juniperus te verpotten is Maart/April (tot de eerste week van Mei).
Juniperus Rigida (Tosha) kan wat later verpot worden, begin tot einde Mei. .
Bron: Peter Warren (saruyama.co.uk)
De beste periode voor het verwijderen of snoeien van grote takken is de lente, net wanneer de boom uit zijn rustperiode komt.
Het beste moment voor het opbinden of buigen van takken (stam en hoofdtakken): ook de lente, of in de vroege herfst, net wanneer de temperatuur daalt.
Vermijd dit soort werkzaamheden in Juni, Juli en Augustus, want de schors kan loskomen van de cambiumlaag, waardoor de Shinpaku zou kunnen afsterven. Licht snoeien kan, maar hard buigen is stellig af te raden.
Het beste moment voor het verwijderen van het loof is tijdens het groeiseizoen, maar doe dit spaarzaam om de afgewerkte bomen er netjes te laten uitzien.
Bron: Brian Van Fleet - https://www.bonsainut.com/threads/juniper-bonsai-styling-timing.36703/
Enten met enthout op Juniperus is vrij makkelijk te doen..De beste tijd voor dit soort werk is April/Mei.
Bron: https://www.bonsainut.com/threads/juniper-foliage-reduction.71979/post-1239595
Comments